PS 13 december 2024: Bijdrage Indi­ca­toren voor MAA, om tijdig te kunnen bijsturen


Ina Boven dient moties in om MAA beter te kunnen contro­leren en risico's te beheersen

2 januari 2025

Bijdrage Provinciale Staten 13 december 2024: MAA

Wat de Partij voor de Dieren betreft zijn er zoveel en zulke grote afwijkingen van het Businessplan werkelijkheid aan het worden dat een heroverweging van het bestaansrecht van MAA zo snel mogelijk gemaakt moet worden. Het is daarbij belangrijk dat op tijd inzichtelijk wordt wat de gevolgen zijn wanneer de resultaten van MAA niet beter worden dan de huidige werkelijkheid. Wat de Partij voor de Dieren betreft is het duidelijk dat de Business Case uit 2022 veel te optimistisch is geweest.

In de commissie hebben wij vragen gesteld over welke oplossingen de nieuwe CEO en het verbeteren van de service door procesoptimalisatie gaan brengen. Wij hebben dit aangekaart omdat we dit een overschatting vinden van de invloed van een CEO en verbeterde service.

Het is de product marktcombinatie of de marktomstandigheden die bepalen of de afgesproken plannen uit de Business Case gerealiseerd worden.

Gezien de marktomstandigheden is te verwachten dat de resultaten in 2023 en 2024 het begin van een structurele dip zullen blijken te zijn.

Uit de rapportage blijkt dat het verlies voor belasting 9,1 miljoen euro bedraagt. Dat is 2 miljoen meer dan in de BC was opgenomen. Terwijl de renovatie van de landingsbaan al mee was gewogen in de BC. De volumes van 2024 zijn vergelijkbaar met 2023. Dus een verlies van rond de 9 miljoen is aannemelijk.
En dat is bij elkaar dan al 6,5 miljoen meer dan in de BC was opgenomen. (blz 28,29 van rapportage)

Als het financieel tegenzit, is voorzichtigheid een normale reactie. Ons voorstel is daarom om voorlopig de niet-essentiële investeringen bijvoorbeeld in vastgoed, uit te stellen. Wij horen graag hoe de gedeputeerde daarnaar kijkt.

Meer verlies betekent óf minder liquiditeiten óf meer leningen en uiteindelijke bijstortingen door de aandeelhouders.
Deze gevolgen maken dat bij een exit voor de Provincie de kosten bijna één op één met het extra verlies toenemen. Zodoende draait de Provincie zich steeds vaster in MAA. Terwijl er toch, zo horen wij telkens van het college, na de besluitvorming van december 2022 geen extra geld naar MAA gaat.

Bij een bepaald niveau aan extra kosten t.o.v. de Businesscase, extra risico’s of afwaarderingen is het noodzakelijk dat Provinciale Staten de gelegenheid krijgen om tijdig een integrale heroverweging te maken.

Wat hierbij essentieel is, is dat in een zo vroeg mogelijk stadium informatie naar de Staten komt over dreigende extra kosten en risico’s.
Zo tijdig dat deze Staten niet geconfronteerd worden met een min of meer voldongen feit.
Wij willen de gedeputeerde daarom vragen om met één of meerdere indicatoren te komen die inzicht geven in de ontwikkeling van de solvabiliteit van MAA en de financiële doorrekening van de risico’s ook op middellange termijn van lagere vluchtvolumes en het uitblijven van elektrisch vliegen.

Wat betreft dit elektrisch vliegen. Uit verschillende bronnen blijkt dat misschien tussen 2030 en 2035 er enkele elektrische vliegtuigen in de wereld zullen komen met tussen de 30 en 60 stoelen. Het is daarom zeer onwaarschijnlijk dat al 69.000 passagiers in 2030 en 460.000 in 2035 via MAA zullen gaan vliegen.
De toestellen zijn er nog niet en waarom zouden juist deze enkele elektrische vliegtuigen kiezen voor vliegen op MAA.

In de rapportage staat dat MAA een verkenning is gestart naar de mogelijkheden en te treffen voorzieningen om e-aviation in de toekomst te kunnen accommoderen. Wat wij in de rapportage over elektrisch vliegen hadden willen weten is: Welke nieuwe inzichten zijn er over de mogelijkheden van elektrisch vliegen.
Is het verantwoord om met deze nieuwe inzichten te investeren in faciliteiten voor elektrisch vliegen? Zijn de verwachte aantallen elektrisch vliegende passagiers voor de langere termijn nog reëel? En wat betekent dit voor de verwachte solvabiliteit van MAA in BC termen.

Onze vraag aan de gedeputeerde is of in de volgende rapportage antwoorden op bovenstaande vragen bij het onderwerp elektrisch vliegen kan komen?

De ZZS-en. De Zeer Zorgwekkende Stoffen. Uit steeds meer onderzoek blijkt hoe ontzettend gevaarlijk deze stoffen zijn voor natuur, mensen en dieren.
Uit onderzoek blijkt ook dat de concentraties bij en rondom MAA veel hoger zijn dan goed voor ons is. Dit is een effect van MAA wat volgens de Partij voor de Dieren absoluut onvoldoende is toegelicht en meegewogen in de overwegingen bij de Businesscase eind 2022. De PvdD wil de gedeputeerde daarom vragen om in de rapportage over MAA een paragraaf op te nemen over de uitstoot van de ZZS-en en de laatste inzichten daarover voor de menselijke gezondheid en de dieren.

Interessant voor jou

LEO 29 november 2024 Agendapunt Provinciale Energiediensten Maatschappij

Lees verder

PS 13 december 2024, Bijdrage omgevingsverordening Limburg

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer