Schrif­te­lijke vragen Plusquin over Losge­rukte dakpannen door laag vliegen vanaf Maas­tricht Aachen Airport


Indiendatum: 5 sep. 2018

Heerlen, 5 september 2018,

Geacht College,


Bekend is geworden dat er opnieuw bij woningen nabij Maastricht Aachen Airport (MAA) door de luchtdruk van laag vliegende toestellen dakpannen zijn afgerukt en los geraakt, na een eerder soortgelijk incident in mei. Hierover zijn indertijd Kamervragen gesteld, en beantwoord1. Nu er sinds de baanverlenging steeds meer (vracht-)vliegtuigen overvliegen, zijn er bij omwonenden zorgen gerezen omtrent de veiligheid2 door afvallende dakpannen. Bovendien is het telkens afwachten of de reparaties tijdig en volledig tot stand komen.

Volgens omwonenden heeft het vliegveld geen contact gezocht met de getroffen bewoners; ook zou de schade bij niet alle omwonenden volledig hersteld zijn. Door MAA is een “onderzoek” aangekondigd naar het incident.

  1. Heeft GS er begrip voor dat er bij omwonenden inmiddels grote onrust is ontstaan? En is GS bereid een rol te spelen om die onrust weg te nemen?

  2. Is de schade bij alle omwonenden inmiddels volledig hersteld?

  3. Is GS bereid er bij het vliegveld op aan te dringen dat het onderzoek binnen enkele weken wordt afgerond? En aan omwonenden, en de Commissie Regionaal Overleg MAA, ter beschikking worden gesteld?

  4. Wordt het onderzoek door MAA geheel en al zelf uitgevoerd, of wordt daarbij ook een voor de veiligheid verantwoordelijke overheidsinstantie (zoals de ILT) betrokken? Zo niet, waarom niet?

  5. Blijkens het antwoord op de eerder gestelde Kamervragen voert de luchthaven Schiphol terzake een preventief beleid, door te financieren dat dakpannen bij omliggende woningen steviger worden vastgezet. MAA doet dit niet. Acht GS dit aanvaardbaar? Zo niet, is GS bereid er bij de luchthaven op aan te dringen dat MAA haar beleid verandert in de richting van preventie?

  6. Is er bij het veiligheidsonderzoek in het kader van het gewijzigde Luchthavenbesluit onderzoek gedaan naar deze risico’s (schade aan woningen, in het bijzonder de daken)? Zo niet, is GS bereid erop aan te dringen dat dit onderzoek alsnog geschiedt? En daaruit de consequenties getrokken worden?

Graag beantwoording van deze vragen binnen de geldende termijn – en provinciale actie al eerder,

Met vriendelijke groet,

P. Plusquin

Partij voor de Dieren

1 Zie https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2018Z08672&did=2018D31427

2 Zie (https://www.1limburg.nl/zorgen-om-wegwaaiende-dakpannen-meerssen).

Indiendatum: 5 sep. 2018
Antwoorddatum: 28 sep. 2018

Ten geleide

Voordat wij op uw vragen ingaan, willen wij u melden dat er zich sinds deze vragen zijn ingediend nog een incident heeft voorgedaan bij een boerderij in Geverik, veroorzaakt door een passagierstoestel op 15 september 2018. Er zijn dakpannen losgeraakt. De Marechaussee is na de melding direct gaan kijken. De schade is vastgesteld en herstelwerkzaamheden zijn inmiddels uitgevoerd in opdracht van MAA. Primair verantwoordelijk zijn de vliegmaatschappijen die de schade veroorzaken. Echter om langlopende procedures tussen burgers en vliegmaatschappijen te voorkomen, neemt MAA het herstel van de schade op zich. Burgers krijgen daarmee geen last van eventuele verrekeningen tussen partijen.

Vraag 1.

Heeft GS er begrip voor dat er bij omwonenden inmiddels grote onrust is ontstaan? En is GS bereid een rol te spelen om die onrust weg te nemen?

Antwoord.

Ja, daar hebben wij begrip voor. Het is aan de exploitant van de luchthaven (MAA B.V.) om te onderzoeken waardoor de dakpannen zijn los geraakt en welke maatregelen getroffen kunnen worden, ook om de onrust weg te nemen. Deze verantwoordelijkheid is onderdeel van de concessieovereenkomst waar wij via onze deelneming Maastricht Aachen Airport Beheer & Infrastructuur B.V. op toezien.

Vraag 2.
Is de schade bij alle omwonenden inmiddels volledig hersteld?

Antwoord.
Bij twee van de drie adressen is de schade direct hersteld. Bij alle drie de adressen is het dak wind- en waterdicht gemaakt. Bij een derde adres loopt een discussie over de aard van de herstelwerkzaamheden.

Vraag 3.
Is GS bereid er bij het vliegveld op aan te dringen dat het onderzoek binnen enkele weken wordt afgerond? En aan omwonenden, en de Commissie Regionaal Overleg MAA, ter beschikking worden gesteld?

Antwoord.
De luchthaven (MAA B.V.) is doordrongen van het belang om spoedig aan de omwonenden en ook aan de Commissie Regionaal Overleg Luchthaven Maastricht duidelijkheid te verstrekken over mogelijke oorzaken en maatregelen.

Vraag 4.
Wordt het onderzoek door MAA geheel en al zelf uitgevoerd, of wordt daarbij ook een voor de veiligheid verantwoordelijke overheidsinstantie (zoals de ILT) betrokken? Zo niet, waarom niet?

Antwoord.
MAA B.V. heeft in het kader van de herindeling van het luchtruim het projectteam in Den Haag verzocht een optimale aanvliegroute in noordelijke richting te onderzoeken c.q. ontwikkelen om vortex-schades te voorkomen. Tevens is het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) verzocht om te berekenen of het specifieke motortype van de B777 meer wervelwinden opwekt dan oudere vliegtuigtypes (bijvoorbeeld B747 en A330) en indien ja, mogelijke oplossingen te bepalen.

Vraag 5.
Blijkens het antwoord op de eerder gestelde Kamervragen voert de luchthaven Schiphol terzake een preventief beleid, door te financieren dat dakpannen bij omliggende woningen steviger worden vastgezet. MAA doet dit niet. Acht GS dit aanvaardbaar? Zo niet, is GS bereid er bij de luchthaven op aan te dringen dat MAA haar beleid verandert in de richting van preventie?

Antwoord.
Uitgangspunt is dat de schade direct hersteld wordt. Vervolgens wordt bezien welke maatregelen mogelijk zijn om schade in de toekomst te voorkomen. Zie ook de geëntameerde onderzoeken die genoemd zijn bij het antwoord op vraag 4. In het verleden heeft dit geleid tot oplossen van het probleem. Wij zijn bereid met de gemeenten en MAA B.V. de mogelijkheid voor een fonds te bespreken, al is het fonds op Schiphol ook voor vele andere zaken bestemd en praten we over een andere schaalgrootte. Hierbij zullen wij ook kijken naar de verantwoordelijkheden van het Rijk.

Vraag 6.
Is er bij het veiligheidsonderzoek in het kader van het gewijzigde Luchthavenbesluit onderzoek gedaan naar deze risico’s (schade aan woningen, in het bijzonder de daken)? Zo niet, is GS bereid erop aan te dringen dat dit onderzoek alsnog geschiedt? En daaruit de consequenties getrokken worden?

Antwoord.
Nee. In het nieuwe Luchthavenbesluit wijzigt er niets voor wat betreft landingen, dus is daar geen additioneel onderzoek naar gedaan. Echter, wij hebben aangedrongen op nader onderzoek door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) c.q. de NLR. De luchthaven voldoet aan alle internationale veiligheidseisen (beschikt over een geldig veiligheidscertificaat op grond van EASA-regelgeving). Dit neemt niet weg dat de luchthaven aanvullende onderzoek laat doen naar de veiligheidsomstandigheden.



Gedeputeerde Staten van Limburg



voorzitter



secretaris

Interessant voor jou

Vragen inzake jaarrekening 2017 gemeente Roermond

Lees verder

Schriftelijke vragen over Afschotplan wasberen

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer