schrijven in de staten: Turbu­lentie


Over hoe je van een kreupele pony nooit een renpaard kunt maken.

22 november 2024

Maastricht Aachen Airport

Niemand kan zeggen dat het een saai onderwerp is. Je hoeft in Limburg niet lang te zoeken naar nieuws over Maastricht Aachen Airport (MAA). Het begint een beetje `de jongen die ´wolf´ riep´ te lijken, maar we bevinden ons weer op een cruciaal kruispunt. Terwijl sommige partijen vasthouden aan de economische kansen die het vliegveld zou moeten bieden, wijst de Partij voor de Dieren graag op de feiten en op structurele problemen. Wij pleiten voor sluiting, gezien de impact op milieu, klimaat en gezondheid. En daarin staan we niet alleen.

MAA kampt al sinds deze fractiemedewerker zich kan heugen met forse financiële uitdagingen. In 2023 bedroeg het verlies €6,7 miljoen, een bedrag dat nu al dicht in de buurt komt van de totale verliezen die in de businesscase tot 2027 waren voorzien. Bovendien blijft het aantal vrachtvluchten ver achter bij eerdere prognoses: slechts 12,7% van de verwachtingen uit 2015 werd waargemaakt. Nieuwe initiatieven zijn aangekondigd, maar wij vragen ons af op wat voor zwaar gesubsidieerd gedrocht we afstevenen. Een soort overslaglocatie voor vrachtwagens vanuit Luik onderweg naar de Randstad, waar ten tijde van de Tefaf zo nu en dan een privé vliegtuigje landt. Al dan niet elektrisch.

En onverminderd groeit de zorg over de regionale impact. De geluidshinder is nog steeds even gekmakend. Je zal er maar wonen. De onmeetbare vervuiling door fijnstof en zeer zorgwekkende stoffen houdt ons en de omwonenden ook al jaren uit hun slaap. De belofte van een duurzame luchtvaart is op zijn best een verre horizon.

MAA heeft te maken met stijgende druk om zich te herpositioneren, maar de fundamentele vraag blijft: welke rol moet deze luchthaven spelen in een tijd waarin duurzaamheid en een gezonde leefomgeving prioriteit moeten krijgen? Het lijkt erop dat de toekomst van MAA niet alleen afhangt van nieuwe investeringen of managementstrategieën, maar vooral van een brede maatschappelijke discussie over de waarde van een regionaal vliegveld in een turbulent klimaatlandschap.

De klok tikt. Gaat nu dan toch een keer de geldkraan dicht, en snel daarna de luchthaven?

Wij staan voor:

Gerelateerd nieuws

Schrijven in de staten - iedereen is hier welkom

De Partij voor de Dieren ziet graag kansen en probeert weg te blijven van grimmigheid en doemdenken. Dat is nog best een opga...

Lees verder

schrijven in de staten - weer de wolf

Heb je een schaap of een damhert en woon je in Limburg, dan moet je even opletten. In 2023 en 2024 zijn door de Provincie Li...

Lees verder