Gewoon omfietsen!


schrijven in de staten

6 september 2024

Als de officiële route te lang duurt, en je wilt snel komen waar je naartoe onderweg bent, dan snijd je af door de berm. Als veel mensen dat gaan doen, dan slijt zo´n paadje in en dan noemen we dat een afstekertje, of een olifantenpaadje.

Een olifantenpaadje is een snelle oplossing bij een opgelegde beperking. In de politiek zijn die beperkingen niet voor niets ingesteld, en hebben we regels en wetten om onze leefomgeving en de Limburgers te beschermen. Dus olifantenpaadjes, die mag je als bestuurder echt niet nemen. Hoe lang de weg ook is.

Op het vliegveld tussen Aachen en Maastricht houden ze juist wel van `lange halen gauw thuis´. MAA is allang geen toeristenluchthaven meer. Het is inmiddels een overslaglocatie voor goederen die vanuit de hele wereld in ons heuvelland aankomen, en dan met vrachtwagens over de A2 verder verspreid worden. Om te kunnen concurreren met de luchthaven in Luik, moeten er steeds grotere vrachtvliegtuigen landen, en daarvoor moet er een vergunning komen om een langere landingsbaan te gebruiken. De komende jaren moeten er ook steeds meer vliegtuigen landen en opstijgen om een beetje aan de economische prognoses te voldoen. Al die plannen moeten razendsnel vergund worden. Daar zijn wij van de Partij voor de Dieren niet voor. Tenslotte hebben niet alleen de mensen in de omliggende dorpen, maar ook de dieren in het Bunderbos en de omliggende natuur die al zoveel te stellen heeft van stikstof en fijnstof van de A2 heel veel last van de luchthaven. Zij worden door onze wetten en regels beschermd, en daar willen we niet op beknibbelen. Het is voor hen al lastig genoeg.

Er moet in Den Haag een luchthavenbesluit worden genomen over MAA. Daarvoor moet er een Milieu Effect Rapportage (een MER) worden opgesteld. Dat kan je zorgvuldig doen, en zo de meeste ruimte geven aan de mensen, dieren en natuur die door een luchthaven in hun achtertuin geraakt worden. Of je kunt proberen via een olifantenpaadje sneller, deels om die MER heen, je vergunning te krijgen.

Het provinciebestuur en de directie van MAA hebben laten weten dat het wat hen betreft ook wel wat korter kan met die MER. Onze vrienden van GroenLinks stelden er al schriftelijke vragen over. Zo werkt dat hier, we geven de gedeputeerde de gelegenheid open en bloot onze vragen te beantwoorden, alvorens we middels moties en amendementen proberen invloed uit te oefenen op de besluitvorming. De Partij voor de Dieren wil in de eerstvolgende commissievergadering duidelijk te laten horen dat dit echt niet kan. Olifantenpaadjes zijn prima op de fiets, maar het geeft geen pas om te proberen de officiële route te omzeilen voor economisch gewin, ten koste van de natuur, de mensen en de omgeving. Gewoon omfietsen dus, de MER is de MER. Die moet er gewoon in zijn volle omvang komen.


Een column van de Partij voor de Dieren Limburg

Gerelateerd nieuws

Wie beschermt ons water?

Politiek bedrijven is opletten. We doen ons best om alle regels, wetten en richtlijnen te kennen, zodat we kunnen aanslaan wa...

Lees verder

13 september spreekt "stop A2 Verbreding" in bij Commissie LEO op Gouvernement

Op vrijdag 13 september gaat de Provincie Limburg vergaderen over de verbreding van de A2 en het voornemen van aannemer Boska...

Lees verder