ESA commissievergadering, Jasper Kraa over Basirapportage Transitie Maastricht Aachen Airport MAA
ESA 22 november 2024 Onderwerp MAA
Inleiding:
Het standpunt van de Partij voor de Dieren ten aanzien van MAA zal bekend zijn en met oog op de schadelijke stoffen die vrij komen en de bijbehorende schade voor mens, dier, milieu en het klimaat, sluiten wij het vliegveld liever vandaag dan morgen. Als we willen zorgen dat de kinderen van vandaag ook nog op een leefbare planeet kunnen wonen zullen we het vliegverkeer drastisch moeten verminderen. De Partij voor de Dieren vindt dat het geld en de ruimte voor MAA voor belangrijkere zaken zoals bescherming van de natuur of woningbouw moeten worden ingezet.
(Ook puur financieel-economisch zijn er heel wat vragen te stellen.)
1. Financiële Doelen en Realiteit:
Allereerst de financiële gezondheid. Het huidige volume van MAA is slechts een kwart van wat oorspronkelijk gepland was en de luchthaven draait al jaren verlies. In 2023 liep dit verlies op tot €6,7 miljoen. Bovendien is de totale hoeveelheid verwachte verwerkte vracht in 2024 op MAA gedaald tot slechts tot 3 % van de businesscase uit 2024 en is dat 13 % van de plannen in 2015.
In de Businesscase uit 2022 is voor de periode 2023 tot en met 2027 aangegeven dat deze jaren operationeel verliesgevend zouden zijn met een totaal van 5,6 miljoen euro (bussinescase. blz 34) De verliezen in 2023 zijn al meer dan het totale verwachte verlies over 2023 tot en met 2027.
- Wil de gedeputeerde aangegeven welke bedrag aan verlies over 2023 en 2024 in de Business Case in 2022 is opgenomen?
In de rapportage geeft het college aan dat er zorgen zijn over situatie bij MAA.
Het managementteam is op een aantal cruciale posities versterkt en er worden systemen en procedures onder de loep gnomen om verbeteringen te kunnen aanbrengen.
“Een belangrijke maatregel hierin is de aanstelling van een nieuwe CEO (de heer Joost Meijs) per 1 oktober 2024, die veel ervaring in de luchtvaart meeneemt naar MAA.”
- Zegt de gedeputeerde daarmee dat het niet halen van de geprognotiseerde volumes komt door de vorige CEO en CFO?
- En dat betere systemen en procedures de volumes doen toenemen?
- Of zijn vooral de marktomstandigheden de oorzaak van de lage volumes?
2. Regionale Impact:
In de Rapportage zien wij dat de trucking omvang wel stijgt
- Is de luchthaven bezig om een distributiecentrum te ontwikkelen om het omzetverlies te compenseren.
- En worden voor het inklaren en uitklaren dezelfde douaniers gebruikt die betaald worden uit de NEDAB-bijdrage van de Provincie?
3. Duurzaamheidsambities en Elektrisch Vliegen:
Elektrisch vliegen, als belangrijke belofte voor emissievrij vervoer, is nog in een vroeg ontwikkelingsstadium. Echter wordt er in de Buisnesse Case uit 2022 gericht op bijna 70.000 passagiers in 2030 (basisrapportage blz. 11). Dit is een doel dat alleen kan worden behaald met grotere lijnvluchten.
- Wanneer denk de gedeputeerde dat elektrische vliegtuigen voor meer dan 50 personen voor het eerst vanaf MAA zullen vliegen?
- En zal dat dan zijn op vakantiebestemmingen of zijn er ook lijnvluchten voorzien?
4. Milieuvriendelijke luchtvaart / ZZS:
De doelen die worden geschetst in de Business Case uit 2022 om in 2035 een milieuvriendelijke luchtvaart te generen klinken positief maar in onze ogen zullen deze nooit haalbaar zijn. Mochten deze doelen niet gehaald worden dan zullen de omwonenden en de natuurlijke leefomgeving nog jarenlang last ondervinden van grote hoeveelheden schadelijke stoffen.
- Heeft de gedeputeerde een plan om de hoeveelheid schadelijke stoffen, zoals lood en ultrafijnstof van MAA te verminderen zodat de belasting van de gezondheid van de bewoners van de omliggende kernen wordt verminderd?
- Is het mogelijk dat de Provincie zelf een onafhankelijk onderzoek laat uitvoeren over de ontwikkelingen rondom ZZS bij MAA nu en in de toekomst en deze toe te voegen aan de kwartaalrapportages?
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Provinciale Staten 1 november: programmabegroting 2025
Lees verderCommissie LEO 28 november 2024 Agendapunt Grondwaterheffing
Lees verder