Bijdrage Loomans inzake Uitwerking transitie Maastricht Aachen Airport
Voorzitter
We hebben kennisgenomen van
het Statenvoorstel inzake uitwerking transitie Maastricht Aachen Airport en het zal u niet verbazen dat
ook wij daar de nodige bedenkingen en vragen bij hebben. Ik wil beginnen met de economische
aspecten, of misschien kan ik het beter de economische onzekerheden noemen. Het College wil in de
periode tot 2035 een investering in MAA doen van circa € 120 miljoen publiek geld. Geld van de
Limburgers.
Ik zou verwachten dat zo’n investering gebaseerd is op een stevig onderbouwd
businessplan, dat laat zien dat dit een verstandig besluit is. De werkelijkheid is echter dat het
transitieplan gebaseerd is op uiterst onzekere aannames. Zo zijn de vervoersprognoses voor vracht
en passagiers veel optimistischer ingeschat dan die vermeld in de in opdracht van de Provincie
uitgevoerde MKBA. Kan de Gedeputeerde toelichten waarom hij dit optimisme gerechtvaardigd vindt?
Twee derde van de vracht die op MAA aankomt, bestaat uit bloemen die over de weg Limburg weer
verlaten. Recent verschijnen echter berichten in de media dat bloemen steeds vaker per zeecontainer
naar Nederland getransporteerd worden. Hoe kijkt de Gedeputeerde aan tegen deze ontwikkeling? En
waarom verwacht hij dat desondanks het vrachtvervoer op MAA zal blijven groeien?
Onderdeel van
de € 120 miljoen is een bedrag van € 23,9 miljoen voor achterstallig onderhoud. Verrassend dat dit bij
de besluitvorming over de toekomst van MAA in juni van dit jaar niet of nauwelijks naar voren
gekomen is. Kan de Gedeputeerde aangeven waar we deze investering in de in juni besproken
stukken kunnen terugvinden? Normalerwijze zou een businessplan vergezeld moeten zijn van een
risicoanalyse en een marktanalyse. Beide ontbreken in dit geval. Kan de Gedeputeerde aangeven
waarom deze analyses ontbreken? En gaat hij alsnog opdracht geven om deze analyses uit te
voeren?
Het transitieplan doet verder erg luchtig over het ontbreken van de natuurvergunning en het
luchthavenbesluit. Deze beren op de weg kunnen echter een dikke streep zetten, niet alleen door de
optimistische groeiplannen van MAA, maar zelfs het voortbestaan. En dan heb ik nog niets gezegd
over andere klimaat- en milieuwetgeving uit Nederland of Europa die al ver voor 2035 stevige grenzen
kunnen gaan stellen aan de luchtvaart. Van de nv HBLM zal de Provincie terugtreden als enig statutair
bestuurder en komt er een extern bestuur. Hierdoor komt de politiek op afstand te staan en ook van
andere deelnemingen. Maar dit betekent ook dat externe bestuurders aangesteld moeten worden met
een samenhangend kostenplaatje. Kan de Gedeputeerde aangeven, orde van grootte, tot welke extra
kosten dit gaat leiden?
Dan de Schiphol Group, die krijgt voor € 4,2 miljoen een belang in MAA en
deelt dan dus mee in de winst en dividenden. Maar blijkbaar hoeft Schiphol niet mee te delen in de
investeringen. Kunnen we dan wel spreken van een partnerschap? En hoe zit het met al die geheime
ontbindende contractuele voorwaarden? Kan Schiphol zich van de ene op de andere dag ineens
terugtrekken? En wie betaalt dan de rekening? Kan de Gedeputeerde hier meer duidelijkheid over
geven? En naar aanleiding van de discussie over het openbaar maken van de term sheet zouden wij
dat zeker waarderen.
Dan stikstof. MAA is voornemens om het aantal vluchten in de vroege ochtend
en de avond te verminderen, omdat er dan volgens de berekeningsmodellen die overlast voor de
omgeving berekenen, ruimte komt voor een flinke groei van vliegbewegingen gedurende de dag. Op
papier zal de overlast daardoor niet toenemen, maar wel de geproduceerde stikstof, CO2, fijnstof, kerosinedamp. Meer stikstofuitstoot geeft meer stikstofdepositie waardoor een extra deel van de
latente ruimte in de nog ontbrekende natuurvergunning gebruikt wordt. Volgens MAA mag dit
allemaal, maar dan zal dit niet zonder gevolgen blijven voor de andere stikstofuitstoters in de
omgeving die of sneller zullen moeten gaan reduceren of wiens groeiplannen geblokkeerd worden.
Er
is dus wel degelijk een stikstofprobleem in de regio. Dan bereikt ons het verhaal dat de Schiphol
Group in het Heuvelland boeren benadert voor het opkopen van stikstofrechten en dat er zelfs al
stikstofrechten zouden zijn opgekocht door Schiphol. Is dit bekend bij de Gedeputeerde? Gebeurt dit
met zijn goedvinden? En is hij bekend met het voornemen van de Rijksoverheid om zichzelf voorrang
te verlenen op het gebruik van vrijkomende stikstofruimte? Zo ja, per wanneer zou deze maatregel
ingaan?
Last but not least: de geluidsoverlast. Recent publiceerde
GGD GHOR Nederland het belevingsonderzoek geluidshinder en slaapverstoring luchtvaart 2020.
Hieruit blijkt dat na Schiphol de omgeving rond MAA de meeste geluidshinder ervaart van alle
Nederlandse luchthavens. De alliantie pleinAIR Maastricht berekende op basis van de resultaten uit
dit GGD-onderzoek dat het aantal ernstig gehinderden in Zuid-Limburg niet 5.600 is, maar in
werkelijkheid ruim 28.000. Heeft de Gedeputeerde kennisgenomen van het GGD-rapport en de
berekeningen van de alliantie? Welke conclusies verbindt hij hieraan? En hoe denkt hij met een
Omgevingsfonds, waarschijnlijk gevuld met minder dan € 10 miljoen, zonder een concreet plan, het
aantal ernstig gehinderden met duizenden te reduceren? En dan kom ik in het tweede termijn nog
terug op het Omgevingsfonds. Dank u wel.
Interessant voor jou
Inbreng Boven Programma landschap
Lees verderBijdrage Loomans wijziging & ophoging leningen Duurzaam Thuis
Lees verder