Bijdrage Loomans inzake interpellatie Maaslijn
Voorzitter, als u naar de kaart van de spoorlijnen in Nederland
kijkt, zal u opvallen dat naarmate u verder naar het zuiden komt, er steeds minder lijntjes lopen. Je zou
eigenlijk kunnen zeggen dat, als je vanuit Limburg naar de rest van Nederland wilt reizen, je maar twee
straten kunt kiezen. Je kan de hoofdstraat pakken via Roermond, Weert, Eindhoven en dan verder naar de
rest van het land of je kan het beroemde straatje achteraf pakken van Roermond via Venlo naar Nijmegen.
Die hoofdstraat, daar worden vele duizenden mensen per dag over vervoerd en dat gaat vaak goed, maar ik
denk dat we ook kunnen constateren dat het wel eens in de week flink misgaat daar. En dan is het bijna niet
meer mogelijk om Limburg in en uit te komen. Dan sta je ergens op een station, als je zelf in zo’n trein zat, te
wachten tot er misschien een keer bussen gaan komen, alleen niemand weet wanneer en hoe. Dan kan je er
eventueel voor kiezen om de omweg te pakken via het straatje achteraf. Maar ja, dat straatje achteraf heeft
sowieso iedere dag al duizenden reizigers, dus op het moment dat al die andere reizigers vanuit de
hoofdstraat besluiten het straatje achteraf te pakken, loopt het daar helemaal vast.
Zoals we net van D66
hoorden, is men al 78 jaar, als ik het goed onthouden heb, van plan om het straatje achteraf fatsoenlijk te
gaan maken en er een fijn hoofdstraatje van te maken. Dat zou ondertussen toch wel eens hoog tijd worden.
Wij sluiten ons dan ook graag aan bij de motie van het CDA en wij hopen dat de problemen nu eindelijk eens
een keer opgelost kunnen worden. En dat we vanaf 2028 vanuit Limburg twee echte lifelines naar de rest
van Nederland hebben. Laten we niet vergeten, de Maaslijn ligt niet aan de rand van Nederland, maar
midden in Europa.
Dank u wel.
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Inbreng Loomans inzake Uitwerking transitie Maastricht Aachen Airport tweede termijn
Lees verderInbreng Plusquin inzake Financieringsvoorstel Limburgs Energiefonds ten behoeve van Mijnwater
Lees verder